Komunikaty/informacje

Kamuflaż nie popłaca

bezpieczniej

W 2009 r. na drogach naszego powiatu zginęło 12 osób. Cztery śmiertelne ofiary wypadków to piesi użytkownicy dróg. Od 1 września do 30 listopada 2009 roku na drogach naszego województwa zaistniało 1395 wypadków drogowych, w których 111 osób zginęło.

Z tej liczby, aż 38 osób to piesi.Co trzecia ofiara śmiertelna na polskich drogach to pieszy !!!

Znaczna część wypadków z udziałem pieszych powstaje w miejscach, gdzie wydawałoby się, że piesi mogą czuć się bezpieczni, a więc na skrzyżowaniach i na przejściach dla pieszych. Nie ulega wątpliwości, że piesi są najbardziej zagrożoną grupa uczestników ruchu drogowego. Kierowcę w samochodzie chroni „pancerz"  w postaci karoserii samochodu, chronią go pasy bezpieczeństwa, kurtyny i poduszki powietrzne - pieszego nie chroni nic. Pieszy w zetknięciu z rozpędzonym pojazdem jest bez szans, większość potrąceń kończy się śmiercią pieszego, a w najlepszym przypadku ciężkimi obrażeniami ciała prowadzącymi do kalectwa. Postać człowieka idącego drogą, ubranego w ciemną odzież jest zauważalna przez kierującego zaledwie z 20-30 metrów lub z odległości jeszcze mniejszej, w zależności od warunków atmosferycznych. Elementy odblaskowe na odzieży pieszego pozwalają na zauważenie go z odległości minimum 150 metrów lub większej. Pieszy da w ten sposób szansę kierującemu na wczesne zauważenie siebie i właściwe zareagowanie.

Dzięki inicjatywie samorządu szkolnego ZS nr 4 w Kościanie oraz firmy Magmir w najbliższym czasie za pośrednictwem naszej drogówki kolejnych kilkaset funkcjonalnych elementów odblaskowych trafi do pieszych użytkowników dróg.  Organizatorzy akcji już przekazali takie odblaski m.in. najmłodszym pieszym z kościańskiej czwórki.

Warto pamiętać, że żaden nawet najbardziej zaawansowany technologicznie samochód nie zatrzyma się w miejscu. Samochód jadący z prędkością 50 km/h, a więc tyle ile mogą rozwijać pojazdy w ruchu miejskim, w ciągu tylko 1 sekundy przejeżdża aż 14 metrów, to czas i odległość potrzebna, aby kierujący pojazdem zareagował na zauważoną przeszkodę np. pieszego. W tym czasie z pojazdem nic się nie dzieje - kierujący nie zdąży nawet nacisnąć na hamulec. Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego jadącego z prędkością 50km/h na suchej nawierzchni jezdni wynosi orientacyjnie około 26 metrów. Na nawierzchni mokrej - to ponad 30 metrów, a na śliskiej, np. podczas ulewnego deszczu - to aż 46 metrów. Znacznie wydłuża się droga zatrzymania pojazdów poza miastem, tam gdzie samochody rozwijają większe prędkości. Samochód jadący z prędkością 90 km/h, w ciągu 1 sekundy przejeżdża aż 25 metrów. Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego na suchej nawierzchni jezdni jadącego z prędkością 90 km/h to ponad 70 metrów; na nawierzchni mokrej - to blisko 90 metrów, a na śliskiej, np. podczas ulewnego deszczu - to aż 140 metrów.       

Apelujemy do pieszych o przestrzeganie podstawowych przepisów o ruchu pieszych oraz o używanie przez nich elementów odblaskowych.         

 Apelujemy również do kierujących, aby przestrzegali przepisów dotyczących zachowania się wobec pieszych.

USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.  

Art. 26. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. 2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.   3. Kierującemu pojazdem zabrania się:   1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;  2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;  3) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.  4. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.   5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio podczas jazdy po placu, na którym ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni.   6. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nie znajdującego się przy chodniku. Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.   7. W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.      

 

 

 

  {galeria}101209{/galeria}
Powrót na górę strony