Prewencja informuje

UWAGA NA OSZUSTÓW!

Wakacje to czas, w którym większość z nas marzy o odpoczynku i relaksie. Wreszcie możemy odpocząć od pracy, nauki oraz codziennych obowiązków. Uważajmy na oszustów, którzy tylko czyhają na nasze oszczędności uciekając się do różnych metod. Zapoznaj się z kilkoma z nich, aby nie paść ofiarą przestępstwa.

Mimo licznych ostrzeżeń, przekazywanych za pośrednictwem mediów, oszustwa „na wnuczka”, „na policjanta”, bądź na inną historię mają się bardzo dobrze. Przestępcy ciągle modyfikują swoje metody, tak, żeby skutecznie działały na przyszłe ofiary. Warto zapoznać się z przykładowymi warianty działania przestępców.

Wariant I – „na wnuczka” – osobę bliską. Przestępcy nawiązując kontakt telefoniczny z potencjalną ofiarą, który może trwać nawet kilka godzin, swoje działania dzielą na kilka etapów:

- w pierwszym etapie oszust podszywając się pod osobę bliską lub jej znajomego buduje poczucie zagrożenia dla bliskiej osoby i wskazują na konieczność udzielenia bardzo pilnej pomocy finansowej;

- w drugim etapie oszust włącza do gry inną osobę, która odbierze pieniądze, aby rzekomo przekazać je zagrożonej osobie bliskiej;

- w trzecim etapie ofiara wypłaca pieniądze z kasy w banku i przekazuje je zgodnie z instrukcją podaną przez oszusta;

- alternatywnie dla powyższych etapów: drugiego i trzeciego przestępcy mogą wskazywać potrzebę przelania pieniędzy na podany przez nich rachunek bankowy.

Wariant II – „na policjanta” – przedstawiciela instytucji zaufania publicznego. Podobnie jak to ma miejsce w wariancie nr I przestępcy nawiązują kontakt z potencjalną ofiarą z wykorzystaniem telefonu:

- w pierwszym etapie oszust podszywając się pod policjanta lub inną osobę reprezentującą instytucję zaufania publicznego kontaktuje się budując poczucie zagrożenia i informując o wysokim ryzyku utracenia pieniędzy;

- w drugim etapie oszust wskazuje bezpieczną metodę ochrony pieniędzy przed złodziejami – może to być tzw. „bezpieczne konto”;

- w trzecim etapie zmanipulowana ofiara przelewa pieniądze na wskazany przez oszusta „bezpieczny rachunek” lub może dokonać wypłaty pieniędzy w oddziale banku i wpłaceniu ich w bankomacie z wykorzystaniem kodu BLIK lub porzuceniu ich we wskazanym przez przestępców miejscu.

Kiedy ktoś dzwoni i próbuje wywierać na Tobie presję, wymuszając wypłatę pieniędzy, stosuj się do poniższych zasad:

- zachowaj spokój, nie wykonuj ślepo poleceń;

- rozłącz się i weź kilka głębokich wdechów;

- zweryfikuj opisaną sytuację:

- w przypadku scenariusza „na wnuczka” - powiadom najbliższych o zdarzeniu – zweryfikuj przedstawioną Ci historię;

- w przypadku scenariusza „na policjanta” – skontaktuj się z najbliższą jednostką policji lub instytucją, pod którą podszył się oszust;

- Powiadom Policję o usiłowaniu popełnienia przestępstwa lub o jego popełnieniu.

- Powiadom swój bank, dzwoniąc do niego na numer infolinii znajdującej się na stronie internetowej banku – nigdy nie korzystaj z numeru podanego przez oszustów podczas rozmowy.

Płatności kartą coraz częściej zastępują tradycyjne pieniądze, a także umożliwiają szybkie transakcje online. Są wygodne i możemy nimi zapłacić nie tylko w Polsce ale na całym świecie. Warto jednak pamiętać, że mimo wielu korzyści jakie dają nam karty płatnicze nie jest to narzędzie idealne i w niektórych przypadkach używanie ich może wiązać się z różnymi zagrożeniami.

O czym należy pamiętać, podczas korzystania z kart płatniczych

- nigdy nie zapisuj kodu PIN w widocznym i łatwo dostępnym miejscu;

- staraj się trzymać w określonym miejscu np. w portfelu tylko jedną kartę płatniczą;

- rozważ zastosowanie portfela, etui zabezpieczającego kartę płatniczą przed niechcianą płatnością zbliżeniową;

- nie trać z oczu swojej karty np. podczas płatności w hotelu, restauracji czy sklepie;

- w przypadku żądania numeru PIN bądź kodu CVC/CVV karty np. przez kelnera w restauracji, nie zgadzaj się, nikt nie może wysuwać takich żądań;

- dostosuj limity płatności kartą płatniczą do swoich potrzeb;

- przed skorzystaniem z bankomatu, sprawdź w miarę możliwości czy nie są do niego podpięte jakieś urządzenia;

- staraj się zasłaniać ręką wpisywany kod PIN, w bankomacie czy przy kasie, w taki sposób aby osoby postronne nie mogły go zobaczyć;

- w razie kradzieży lub zagubienia karty płatniczej, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem i zablokuj ją.     

Najważniejsze zasady dokonywania bezpiecznych płatności online

- zanim dokonasz płatności online, upewnij się, że korzystasz z zaufanego serwisu;

- regularnie sprawdzaj swoje konto bankowe i historię transakcji, aby upewnić się, że nie ma na nim nieautoryzowanych transakcji;    

- nie stosuj jednego hasła (tego samego) do wszystkich aplikacji, portali, stron w sieci, które tego wymagają;

- nie stosuj haseł oczywistych np. własnego imienia i nazwiska lub imion posiadanych zwierząt;

- sprawdź, czy strona www na której jesteś jest prawdziwa np. czy adres witryny nie zawiera błędów, literówek lub znaków specjalnych;

- nie klikaj w podejrzane linki, które miałyby umożliwić płatności;  

- uważnie czytaj powiadomienia z aplikacji Twojego banku, zwłaszcza gdy dotyczą autoryzacji płatności.

- Oszustwo lub jego usiłowanie zgłoś w Twoim banku i złóż zawiadomienie na Policji!!!

Gdzie szukać pomocy:

Zgłaszanie incydentów formularz na stronie CERT Polska, e-mail: cert@cert.pl

Zgłaszanie podejrzanych wiadomości SMS z linkami można zgłosić używając funkcji "Przekaż", bezpośrednio na numer: 799-448-084

Złośliwe strony wyłudzające dane i środki finansowe formularz na stronie https://incydent.cert.pl/domeny

(Biuro Prewencji KGP)/ PP

 

Powrót na górę strony